субота, 13 лютого 2010 р.

Цікава інформація для фахівців і не тільки - стенограма засідання Верховної ради з Калушського питання

ЗАСІДАННЯ ШОСТЕ

Сесійна зала Верховної Ради України

12 лютого 2010 року, 10:00 година

Веде засідання Голова Верховної Ради України В.М.ЛИТВИН
Шановні народні депутати, вам роздано узгоджений розклад засідання, тобто план нашої роботи на 12 лютого 2010 року.

Оголошується до розгляду проект Закону про затвердження Указу Президента України "Про оголошення територій міста Калуш та сіл Кропивник і Сівка-Калуська Калуського району Івано-Франківської області зоною надзвичайної екологічної ситуації".

Шановні народні депутати, як ви знаєте, у середу 10 лютого відповідно до частини першої статті 106 Конституції України Президент України вніс на розгляд Верховної Ради України проект Закону про затвердження Указу Президента України "Про оголошення територій міста Калуш та сіл Кропивник і Сівка-Калуська Калуського району Івано-Франківської області зоною надзвичайної екологічної ситуації". Відповідно до частини першої статті 85 Конституції України та статті 6 Закону України „Про зону надзвичайної екологічної ситуації” такий указ затверджується Верховною Радою України протягом двох днів від часу звернення Президента України. І відповідно до статті 189 Регламенту Верховної Ради України це питання не потребує включення до порядку денного.

Доповідач – Калуський міський голова Ігор Степанович Насалик. Співдоповідач – голова Комітету з питань екологічної політики, природокористування та ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи Семинога Анатолій Іванович. Прошу вас, будь ласка.

НАСАЛИК І.С.

Шановний Володимире Михайловичу, шановні народні депутати, на ваш розгляд пропонується розгляду Закону України про затвердження Указу Президента – проголошення території міста Калуша, а також сіл Кропивник і Сівка-Калуська Івано-Франківської області зоною надзвичайної ситуації.

Даний указ Президента викликаний трьома проблемами, які є в місті Калуші, які мають загальнонаціональний характер. І перша із них – це Домбровський кар’єр, це був єдиний кар’єр в Європі, де сіль добувалася відкритим чином. На сьогоднішній день заповнення кар’єру складає більше 10 мільйонів тонн солями, концентрація яких 360 раз перевищує допустимі норми.

У зв’язку із паводком, який відбувся у 2008 році, річка Сівка через карстові утворення просочується у кар’єр. Під час весіннього паводку є ймовірність, надзвичайно висока ймовірність, прориву Сівки у Домбровський кар’єр і заповнення її. Це небезпечно тим, що всі ці10з половиною мільйонів тонн розсолів через водні горизонти і річку Лімниця попадають у басейн річки Дністер.

Крім того, під ……... утвореннями вироблених рудників отримуються провалля. Те, що повінь 2008 року стала каталізатором цих подій, проявилося у тому, що вже у минулому році на території міста Калуша утворилася воронка розмірами із футбольне поле і глибиною більше 25 метрів.

По прогнозам Міністерства надзвичайних ситуацій у самий ближчий рік ймовірність утворення біля 100 таких воронок. На території цих воронок проживає більше 5 тисяч громадян міст, міста і сіл Кропивник і Сівка-Калуська.

Крім того, другою проблемою є хвостосховище №2, де знаходиться більше 10 з половиною мільйонів тонн хімічних відходів. На сьогоднішній день на 100 тисяч тонн в даному хвостосховищі перевищує допустимі норми, визначені Міністерством надзвичайних ситуацій.

Те, що дамба прорве, - це вже питання часу. А під час весіннього паводку це станеться, і питання часу, коли воно відбудеться. При прориві дамби буде знищено біля 6 хімічних підприємств і житловий масив нашого міста. І більше 10 з половиною мільйонів тонн хімічних відходів через річку Лівниця попаде в річку Дністер. По попередніх даних, які провело Міністерство з надзвичайних ситуацій, практично все русло річки Дністер буде неможливим для водозаборів.

Надзвичайно важливою проблемою є і захоронення токсичних відходів, які є на території міста Калуш. Це практично 50 відсотків всіх токсичних відходів, які класифікуються під номером 1, які захоронені на території України. Послідні свердловини показали, що дані токсичні відходи вже знаходяться за межами захоронення. Рівень захворювання тільки на онкологічні хворі в місті на порядок перевищує загальностатистичні по області.

Звертаючись до вас, я повинен сказати, що у нас дуже багато екологічних проблем: і в Дніпродзержинську, і в Жовтих Водах. Але те, що прораховано по масштабах, що може дати Калуш, - найбільша проблема, яка є в Україні.

Буквально кілька днів назад в місті Калуші пройшло виїзне засідання Президента України, членів Ради національної безпеки і оборони, а також профільних міністрів Кабінету Міністрів України. Ознайомившись із об’єктами і документацією, всі без виключення вирішили негайно надати місту Калушу і селам Кропивник Сівка-Виниливська зону надзвичайного екологічного лиха.

По підрахунках, яке провело Міністерство надзвичайних ситуацій, одна гривня вкладена в запобігання екологічної катастрофи, економе 100 гривен в запобігання наслідків даної катастрофи, але ці екологічні наслідки можуть бути просто неповоротними. Я звертаюсь до вас не тільки, як міський голова, я звертаюсь як і ваш колега по третьому, четвертому скликанню, звертаюсь просто як громадянин України, щоб ви підтримали цей законопроект. Дякую.

ГОЛОВУЮЧИЙ. Шановні колеги, прошу, якщо є запитання, то записатися до доповідача. Іван Попеску, будь ласка.

10:24:10

ПОПЕСКУ І.В.

Дякую. Попеску, фракція Партії регіонів.

Вельмишановний пане мере, ми розуміємо ситуацію, яка склалася в Калуші, але вона пов’язана також із противопаводками, які там бувають.

Ситуація така, що в єврорегіоні Верхній Пруд, ще в 2008 році, коли був великий паводок, обговорювалося питання щодо противопаводкового попередження. Там Європейський Союз, Європейська комісія передбачала виділити якісь кошти і вже на рівні Чернівецької області про це обговорювали. Виникає питання: чому до сьогоднішнього дня цей проект затормозував і не розглядається? Дякую.

НАСАЛИК І.С. Я повинен вам сказати, що ми не сиділи, складячи руки і повинен сказати, що на сьогоднішній день світовий банк нам вже виділив порядка десяти мільйонів доларів для утворення водозаборів. Крім того, і Президент України, і ми звернулися до європейських фінансових структур для того, щоб вони допомогли в розв’язанні цієї проблеми. Попередньо ми маємо домовленість із шведською стороною про відповідний грант. Але цей грант невідомо, коли підійде. Але я впевнений, що європейські фінансові структури також допоможуть в ліквідації цих наслідків. Дякую.

Веде засідання Перший заступник Голови Верховної Ради України О.В.ЛАВРИНОВИЧ

ГОЛОВУЮЧИЙ. Будь ласка, народний депутат Ткач.

10:25:37

ТКАЧ Р.В.

Роман Ткач, депутатська група „За Україну!”

Ну, перш за все, шановний Ігоре Степановичу, я вам дякую, що сьогодні все-таки ви домоглися і завершити ту роботу, яку і ми десь років 4-5 назад то робили. І все-таки сьогодні таке важливе питання для нашого регіону, для нашого краю, для Калуша, воно винесено на найвищий державний рівень, ось тут у Верховну Раду. І, слава Богу, що є відповідний указ. І я переконаний, що сьогодні буде прийнято рішення Верховної Ради про оголошення Калуша зоною надзвичайного екологічного лиха.

Але я би все-таки хотів до вас запитання конкретніше. Всі ті кошти, про які тут ідеться мова, це, скажемо так, на гасіння пожежі. Чи розроблено вами, чи працюєте ви з відповідними науковими інститутами на одну тему: що дальше? Ну відселимо ми людей, зробимо зараз такі надзвичайні протипаводкові заходи. А що дальше робити? Чи працює наука в тому напрямку щодо розвитку Калуша як населеного пункту. Дякую вам.

НАСАЛИК І.С. По-перше, що було розпорядження Кабінету Міністрів України, безпосередньо Юлії Володимирівни Тимошенко про те, щоб реорганізувати ДП „Калійний завод” в окрему структуру і вивести через процес санації в окрему державну структуру. Це дало би перший крок, наприклад, до реалізації цієї програми.

Крім того, повинен сказати, і Міністерство економіки, і Міністерство промислової політики розробляють ряд заходів для того, щоб реалізувати цю проблему.

ОЛОВУЮЧИЙ. Кендзьор Ярослав Михайлович.

10:27:06

КЕНДЗЬОР Я.М.

Прошу передати слово Карпуку Володимиру.

10:27:11

КАРПУК В.Г.

Володимир Карпук, депутатська група „За Україну!”.

Шановний Ігоре Степановичу, відомо, що впродовж тривалого часу господарську діяльність на території Калуша вела фірма „Лукойл” і її дочірні підприємства. Тобто збагачувалися певні люди. А які кошти вони витрачали на екологічні проблеми?

І загалом, зараз передбачається 571 мільйон на оздоровлення екологічної ситуації у місті Калушу. А впродовж останніх 10 років, ви сказали там, що 10 мільйонів останнім часом тільки виділилося, а за останні 10 років які кошти вкладені для того, щоб зберегти ситуацію у місті Калушу і навколишніх сіл? Адже це проблема, можна сказати, не тільки України, але думати, що і загалом для Європи небезпеки ця ситуація екологічна чинить. Дякую.

НАСАЛИК І.С. Я повинен сказати, що Рада національної безпеки і оборони дала доручення Генеральній прокуратурі розглянути питання відчуження відповідних об’єктів від Вдкритого акціонерного товариства ВАТ „Оріана”. Що стосується розв’язання екологічних проблем, вони в основному досліджувались, але реальних кроків в реалізації їх не було. Дякую.

ГОЛОВУЮЧИЙ. Білорус Олег Григорович.

10:28:31

БІЛОРУС О.Г.

Шановний пане мер! Я пам’ятаю з кінця 80-х років, коли проектувався і будувався цей флагман української промисловості, всі співали алілуйя. У мене питання, а чи в проектах були передбачені загрози таких екологічних катастроф, яка сьогодні стала реальністю.

І друге. Я є автором нової назви того хлорвінілу, який чадів і смердів на пів-Європи, дали назву „Оріана” – це старовинна назва Україна. Але ця „Оріана” попала в руки зажерливих власників неукраїнського походження. Чи робилися якісь спроби робить резервні, страхові фонди для ліквідації неминучих екологічних катастроф? І чи є у вас плани пред’явити претензії новим власникам „Оріани” щодо цього...

НАСАЛИК І.С. Перш хотілось би сказати, що безпосередньо калійний завод належить „Оріані” і належить державі через Фонд державного майна, який володіє 99,9 відсотками цього підприємства. Тобто він не має на сьогоднішній день жодного власника.

Що стосується роботи „Лухоркарпатнафтохіма”, вони вкладають і на сьогоднішній день вклали 185 мільйонів доларів в переоснащення технічного виробництва хімічних підприємств. Однак повинен сказати, що жодних коштів на екологічні проблеми міста даними партнерами, так званими, України вкладені не були.

ГОЛОВУЮЧИЙ. Ляшко Олег Валерійович.

10:30:25

ЛЯШКО О.В.

Олег Ляшко, "Блок Юлії Тимошенко".

Я хотів би, оскільки в бюджетному комітеті це питання не розглядалося, я хотів би, щоб міський голова Ігор Степанович повідомив, скільки треба, скільки орієнтовно планується видатків з Державного бюджету на розв’язання тих нагальних проблем з техногенною екологічною ситуацією, які є у вашому місті. Бо я так розумію, що кілька років тому там буквально 5-10 мільйонів на це тратили, а зараз за моєю інформацією вже 500 мільйонів ви просите на ці речі.

НАСАЛИК І.С. 5-10 мільйонів це витрачалося на дослідження цих об’єктів, абсолютно не на форми їх ліквідації. 10 мільйонів гривень досліджень, які проводили Міністерство надзвичайних ситуацій і Міністерство екології нашої держави. 560 мільйонів це розрахунок, які провела Рада національної безпеки і оборони, згідно Житлового кодексу і тих законодавчих актів, які є в нашій державі. Але це попередній розрахунок. Дякую.

ГОЛОВУЮЧИЙ. Симоненко Петро Миколайович.

10:31:39

СИМОНЕНКО П.М.

Симоненко, фракция коммунистов. Я хотел бы обратить ваше внимание прежде всего на то, что поддерживая в принципе стремление наводить порядок и исключить дальнейшее негативное развитие ситуации в этом регионе, я хотел бы в первую очередь услышать, кто из тех ворюг, которые растащили государственные средства, выделенные на борьбу с ликвидацией последствий наводнения, кто привлечен к ответственности. Ведь все знают в Украине этот позор национальный, что выделенные государственные деньги в этом регионе разворованы, об этом говорили все, в том числе и я с трибуны Верховной Рады.

И второе, а кто за 18 лет понесет ответственность то, что произошло там конкретно в Калуше? Кто понесет ответственность за то, что используя различные махинации для личного набивания кармана, создали эту предпосылку? Теперь вы за счет государственного кармана хотите ублажить или решить эту проблему, решать ее надо, но вначале привлечь к ответственности тех, кто совершил это зло и особенно когда прикрываются последствиями, вот именно природных этих катастроф, а прикрывают свои преступления. Пожалуйста, ответьте, кто понес ответственность за преступление.

НАСАЛИК І.С. Щодо наводнення, яке відбулося в Західних областях України, Калуш єдине місто, я хочу сказати, на Західній Україні, яке вивісив кошториси про виконання робіт по паводку. Це єдине місто на Західній Україні, яке провірило контрольно-ревізійне управління України і не мало жодних зауважень, жодних. Повинен сказати, що відкрито цілий ряд кримінальних справ по інших регіонах Західної України по тих коштах, які вкладалися по наводненню.

Що стосується безпосередньо калійного заводу, то воно, я хочу ще раз їм сказати, воно було, є, і належить державі через Фонд державного майна який володіє…

З ЗАЛУ. (Не чути)

НАСАЛИК І.С. Управління немає, воно в банкротстві. Там немає керівників, воно в банкротстві.

ГОЛОВУЮЧИЙ. Мойсик Володимир Романович.

10:33:48

МОЙСИК В.Р.

Володимир Мойсик, депутатська група „За Україну!”. Прошу передати слово колезі Григорович.

10:33:59

ГРИГОРОВИЧ Л.С.

Ліля Григорович, депутатська група „За Україну!”. Шановний Ігоре Степановичу! В контексті попередніх виступів техногенна діяльність людини на планеті рано чи пізно повинна давати свої результати, бо я не знаю, хто відповість за те, що повертали „реки вспять”, осушували території і так дальше. Ми маємо конкретну ситуацію. Хто був у Калуші, хто з Галичини, той дуже добре розуміє, що це є сьогодні конкретна ситуація, а ми – є конкретні політики, які повинні розв’язати.

І тому я закликаю всіх, і особливо побратимів із фракції БЮТ, бо Галичина і місто Калуш дали дуже багато голосів на підтримку демократії, підтримати це славне місто і вирішити їхні проблеми.

НАСАЛИК І.С. Я би хотів дати відповідь на це питання. Але трошки інакше, коли відбувся паводок на Західній Україні, то перший, хто прийшов на допомогу місту Калушу, був футбольний клуб „Карпати” і, як не дивно, Харківська міська рада на чолі із харківським міським головою, які виділили із бюджету Харкова 250 тисяч гривень. І я їм дуже вдячний, що в мене є зараз така змога подякувати їм.

ГОЛОВУЮЧИЙ. Сідайте, будь ласка, Ігоре Степановичу. Час на запитання завершено. Співдоповідь – Семинога Анатолій Іванович, будь ласка.

10:35:33

СЕМИНОГА А.І.

Шановний головуючий! Шановні колеги народні депутати! На ваш розгляд пропонується проект Закону України про затвердження Указу Президента про оголошення території міста Калуш та сіл Кропивник, Сівка-Калуська Калуського району Івано-Франківської області зоною надзвичайної екологічної ситуації.

Внаслідок прийнятих свого часу неправильних рішень щодо розташування і експлуатації хвостосховищ, відвалів, акумулюючи ємностей та способу ліквідації шахтних порожнин, що утворилися в результаті господарської діяльності хімічних підприємств у Калуському районі Івано-Франківської області було порушено екологічну рівновагу товщ гірських порід Калуш-Волинського родовища калійних солей.

Це спричинило численні провали земної поверхні над площею шахтних полів у місті Калуш, руйнування будинків і комунікацій, засолення водоносних горизонтів у цьому місті селах Кропивник, Сівка-Калуська Калуського району Івано-Франківської області.

Хочу звернути вашу уваги, шановні колеги, на те, що Комітет з питань екологічної політики, природокористування та ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи неодноразово на протязі двох років розглядав цю проблематику і, приймаючи рішення, звертав увагу і Президента нашої держави, Раду національної безпеки та оборони і прохання втрутитися своєчасно в цю ситуацію, що склалася в цьому регіоні.

На жаль, існуюча ситуація не була належним чином усвідомлена відповідними державними структурами. Якщо для проведення необхідних природоохоронних заходів у 2008 році в зоні діяльності калійного заводу та забезпечення соціальної захищеності працівників підприємства необхідно було 5 мільйонів гривень, то відповідно до запропонованого до затвердження указу Президента реалізація заходів, які пов’язані з оголошенням зазначеної території зоною надзвичайної екологічної ситуації потребує вже більше 560 мільйонів гривень коштів державного бюджету.

Станом на 18 годину 11.02 2010 року висновки Комітету з питань державного будівництва та місцевого самоврядування, з питань бюджету, з питань європейської інтеграції, з питань Регламенту, депутатської етики та забезпечення діяльності Верховної Ради України до комітету не надійшли.

Слід зазначити, що депутати, члени Комітету екологічної політики висловлюють ще одну думку, що необхідно було б розробити загальнодержавну програму і затвердити її рішенням сесії Верховної Ради для того, щоб, дійсно, ця державна програма працювала і дала результат вирішення тієї проблематики, яка є сьогодні в місті Калуш.

Міністерство надзвичайних ситуацій не висловлює зауважень до запропонованого законопроекту.

Міністерство охорони навколишнього середовищ зазначає, що в Указі Президента України від 10.02. номер 145 відсутні картографічні матеріали та не вказано конкретні межі території, які оголошуються зоною надзвичайною екологічної ситуації.

Головне науково-експертне управління Верховної Ради не вбачає правових перешкод для затвердження даного законопроекту.

То ж комітет пропонує. Виходячи з того, що указ приймався під час виборчої кампанії і, що на сьогоднішній день не представлена програма реалізації виведення цієї зони з екологічно безпечної немає заходу плану дій, немає розробленої смєти використання потрібних коштів комітет пропонує прийняти даний законопроект в першому читанні. До другого читання відпрацювати спільно з Кабінетом Міністрів відповідну програму і затвердити цю програму разом з законопроектом в другому читанні. Дякую за увагу і прошу підтримати позицію комітету.

ГОЛОВУЮЧИЙ. Будь ласка, записуємося на питання до співдоповідача. Карпук Володимир Георгійович, будь ласка.

10:39:58

КАРПУК В.Г.

Володимир Карпук, депутатська група „За Україну!”

Шановний Анатолію Івановичу, Україна з Чорнобилем, з Калушем, зі Стебником, з Дніпродзержинськом і так далі стає, дійсно, з запасами ракетного томлива, меланжу, отрутохімікатів стає, дійсно, небезпечною для проживання і створює реальну загрозу для життя і їх здоров’я людей.

Ви пропонуєте, я зразу скажу, що, ну ви, по-перше, у своєму виступі не сказали те, що ви сказали про рішення комітету, в тих матеріалах, які нам роздані звучить зовсім не так. А звучить, що прийняти в цілому як закон. Рішення комітету було ви сказали інші речі – це одне питання.

І друге. Звичайно, що повинна бути загальнодержавна програма ліквідації небезпечних цих екологічних зон. Але чи не погоджуєтесь ви з думкою, що повинна бути програма попередження цих всіх станів. Адже ведення бізнесу, передача в руки приватного бізнесу неукраїнського капіталу і використання часто наших запасів сировини створює небезпеку…

СЕМИНОГА А.І. Дякую за запитання.

Перш за все з приводу рішення комітету. Комітет, дійсно, збирався вчора і намагався прийняти рішення. Але оскільки не були представлені документи, ні висновок від міністерств, ні висновки від інших закладів, не були представлені висновки від інших комітетів, які повинні приймати активну участь. Сьогодні ранком комітет зібрався знову і прийняв рішення підтримати даний законопроект у першому читанні. До другого читання отримати перш за все програму реалізації даних заходів. Чому 560 мільйонів виділяється, а не 570? Які заходи повинні бути реалізовані для того, щоб виконати цю програму?

Я ще раз хочу нагадати, що указ приймався дуже спішно і що як мінімум сьогодні не зрозуміло, яким чином буде виконуватися ця програма. Тому рішення комітету саме таке.

З приводу вашого зауваження. Я підтримую вашу думку з того приводу, що сьогодні нам треба прийняти загальнодержавну програму, яка буде затверджена перш за все Верховною Радою і розроблена Кабінетом Міністрів, на яку будуть виділені кошти для того, щоб отакі зони, як…

ГОЛОВУЮЧИЙ. Мойсик Володимир Романович.

10:42:24

МОЙСИК В.Р.

Володимир Мойсик, депутатська група „За Україну!”. Прошу передати слово Андрію Парубію.

10:42:34

ПАРУБІЙ А.В.

Парубій Андрій, депутатська група „За Україну!”. Шановні депутати, шановні українці! Вже стало дуже дивною традицією, коли ми тут у залі приймаємо рішення, які стосуються простих людей, виходячи з політичних мотивів. На превеликий жаль, і сьогодні замість того, щоб аналізувати, наскільки глибока є проблема і трагедія у Калуші, починають аналізувати представники фракції БЮТ, коли і за яких умов був виданий цей указ, чи перед, чи після, чи після другого туру виборів. Я вважаю, це вкрай неконструктивний підхід, який власне і дискредитує Верховну Раду в очах людей і тому така величезна недовіра є до головних політичних сил.

Тому я закликаю, щоб відійти від політичних оцінок, зрозуміти, яка трагедія людей є на місці, і прийняти цей законопроект у цілому, тому що не передбачає прийняття указу першого і другого читання, відійти від політики і думати про простих людей. Дякую.

СЕМИНОГА А.І. Шановний колего, я просив би вас, як мінімум би не ганьбити свої колег народних депутатів. Комітет з питань екологічної політики, в якому представлені всі політичні сили, працює уже декілька років і працює дуже фахово, і ми жодного разу не приймали жодного рішення, виходячи з політичної доцільності. Всі рішення приймаються фахово, відповідно до тих обов’язків, які сьогодні лежать на нашому комітеті.

І це рішення ми приймаємо фахово. Ми вважаєм, що проблему Калуша потрібно вирішувати, вирішувати, а не просто заговорювати. І ми 5 років звертали увагу Президента на цю проблематику. Жодних дій з цього приводу не було. Сьогодні це рішення правильне, але, як мінімум, під це рішення потрібна Державна програма по реалізації тих заходів, які дозволять місто Калуш зробити екологічно-безпечною зоною. Інший варіантів, на мій погляд, просто немає.

ГОЛОВУЮЧИЙ. Шевчук Сергій Володимирович.

10:44:20

ШЕВЧУК С.В.

У мене питання до шановного доповідача. Скажіть, будь ласка, затверджуючи зону надзвичайної екологічної ситуації, чому Секретаріат Президента, як ініціатор цього законопроекту не довів справу до кінця, тобто не зробив картографічні матеріали? Тому що це ж нелогічно оголошувати зону невідомо що, що пів-Івано-Франківщини буде зоною чи тільки один чи два населених пункта? Це просто дурість, так би мовити.

І ще одне хочу сказати. Тут звучать заклики з боку фракції НУНС для БЮТу голосувати. Та ми прийняли рішення, не закликайте нас, ви вже позакликалися.

Я хочу сказати виборцям, що, якщо цей закон не буде прийнятий, то за рахунок от тих прогульників з фракції „НУНС, яких сьогодні немає, а вони закликають інші фракції голосувати. На себе дивіться.

СЕМИНОГА А.І. Дякую за запитання. Я хочу ще раз підтвердити, що, дійсно, зона екологічного лиха не визначена, немає меж цієї зони, картографічно не визначена.

Друге. Плану заходів по реалізації абсолютно ніякого немає, не представлені жодні матеріали. Немає смети використання, як мінімум, цих 560 мільйонів. На що вони будуть потрачені, кому вони будуть потрачені, куди вони підуть, які заходи ми фінансуємо?

Знову ж таки, не розроблена програма. На який період вона розрахована: на місяць, на два, на рік, на три, п’ять… Немає знову ж таки впевненості, що ті 560 мільйонів будуть використані в цьому бюджетному році, їх зможуть освоїти. Тому це знову ж таки чисто популістський указ, який не несе за собою абсолютно ніякого навантаження реального.

ГОЛОВУЮЧИЙ. Сідайте, будь ласка.

Шановні колеги, час, відведений на питання, завершився. Перед тим, як ми прийдемо до обговорення, я хочу нагадати окремі формально-юридичні речі, які є дуже важливими. Зокрема те, що Конституція України (стаття 85-та, частина перша, пункт 31-й) передбачає, що Верховна Рада України зобов’язана протягом двох днів ухвалити рішення про затвердження указу або незатвердження. І відповідно до цього стаття 189-та Регламенту передбачає, що процедура розгляду йде, як для законопроектів в першому читанні, але рішення ухвалюються виключно в цілому, щоб не було ніяких інших думок. Таке рішення, зрештою, і відповідно до Конституції ухвалив і комітет, що зазначено в його рішенні, яке роздано вам сьогодні в пакеті документів.

Будь ласка, записуємося на обговорення. Будь ласка, Костенко Юрій Іванович. Заєць Іван Олександрович.

10:47:34

ЗАЄЦЬ І.О.

Іван Заєць, Українська Народна Партія. Шановні народні депутати, я ніяк не можу зрозуміти ці маневри, які я відчуваю у цьому залі. Справа в тому, що наше завдання – розглянути впродовж двох днів указ Президента і або його схвалити, або його не схвалити. А вже в указі Президента є ціла низка заходів, які потрібно реалізовувати. І є вказівка для Кабінету Міністрів, як треба діяти.

Тому сьогодні, з моєї точки зору, не треба тут вимагати від, я не знаю навіть, від кого, якої системи заходів такої і так далі, і так далі. Ми повинні виконати своє завдання: затвердити указ Президента України, Кабінет Міністрів, відповідно до указу розробляє системи, органи місцевих, місцевої влади так само діють у цьому напрямку. Я хочу сказати, що ефективне рішення це те, що прийнято вчасно. І ви повинні розуміти, що весна не чекає, не буде чекати нас поки ми щось підготуємо, сніжна весна. І якщо підуть паводки, то ми можемо мати велику біду. Хто забув сьогодні Стебник, скільки вилилося тоді калійних цих солей у Дністер, скільки тоді загинуло риби і взагалі, яка була тоді ситуація? Хто забув, якщо ви пам’ятаєте в 61-му році Куренівку, так само? Тому я хочу, щоб ми сьогодні не гралися, а приймали відповідальне рішення.

Є така пропозиція, як ви бачите, навіть проект постанови, що треба розробити цілу систему заходів на цілу Україну. Так, сьогодні дуже погана екологічна ситуація в цілому на, по всій Україні, але давайте робити конкретні речі. Якщо ми не будемо робити конкретні речі, то ми нічого не зробимо для виправлення екологічної ситуації. Це як раз той випадок, де треба починати і діяти точково, але мати на меті те, що ця проблема має бути вирішена, ми повинні контролювати будемо цей указ. Ми повинні будемо контролювати діяльність місцевих органів влади, з тим, щоб проблема була вирішена. Бо ця проблема дуже комплексна, не забуваємо, що там є і небезпечні відходи, не забуваємо, що там є люди, які в зоні цього підтоплення, в зоні можливої дії цих хвостосховищ і багато інших речей.

Тому я закликаю народних депутатів сьогодні відійти від своїх політичних уподобань. Я хочу, щоб ми врешті-решт зрозуміли, що питання екологічної безпеки виходять в Україні на перше місце і чи це стосується води, чи це стосується лісу, чи це стосується промислових відходів, чи побутових відходів. Тому моя пропозиція полягає в тому, щоб ствердити указ Президента і хай Кабінет Міністрів розробляє заходи і пам’ятає, що весна не за горами, коли можуть початися паводки. Дякую.

ГОЛОВУЮЧИЙ. Шаго Євген Петрович, будь ласка.

10:50:43

ШАГО Є.П.

Євген Шаго, „Блок Юлії Тимошенко”.

Шановний Олександре Володимировичу, шановні колеги! Ми розглядаємо сьогодні проект про затвердження Указу Президента про оголошення на території міста Калуш та сіл Кропивник і Сівка-Калуська Калуського району Івано-Франківської області зоною надзвичайної екологічної ситуації, поданої вчора Президентом України.

Перш за все виникає подив той поспіх, з яким готувався даний документ. Серйозні речі вимагають вимагають серйозного підходу до їх вирішення. А в даному випадку навіть відсутній картографічний матеріал, тобто межі зони надзвичайної екологічної ситуації віртуальний.

Я погоджуюся з тим, що ситуація в зазначеному районі, дійсно, тяжка. І в той же час ми можемо сказати про інші аналогічні райони, а також находяться вкрай критичному стані. На сьогодні існує багато інших територій в різних регіонах України, на яких внаслідок незбалансованості господарської діяльності порушено екологічну рівновагу, що загрожує навколишньому середовищу, життю та здоров’ю людей.

Ситуація, що склалася в місті Калуш та Калуському районі Івано-Франківської області, не є виключенням. Аналогічні проблеми, що можуть призвести до надзвичайних ситуацій, існують в Дніпропетровській області – містах Дніпродзержинськ, Павлоград, Жовті Води, Кіровоградській, у місті Соловитне Закарпатської області, Львівської – місто Степник, Дрогобич, Борислав та в інших областях. Проблема глобальна. Тому і вирішення має бути глобальним.

Мною винесено проект постанови Верховної Ради України про розроблення загальнодержавної програми ліквідації негативних екологічних та технологічних станів на території України. Він сьогодні розданий депутатам за номером 6062.

Мета постанови полягає в розробленні загальнодержавної програми ліквідації негативних екологічних та технологічних станів на території України та створення умов, що ліквідація загроз виникнення надзвичайних екологічних ситуацій. В програмі мають бути передбачені, перше – роботи з визначення всіх територій, на яких існує загроза виникнення надзвичайних ситуацій у зв’язку з незадовільним екологічним та техногенним станом, в подальшому поділимо їх на категорії складності.

Друге - перелік заходів, що ліквідація загроз виникнення надзвичайних екологічних ситуацій.

Третє – перелік заходів зменшення та поступової ліквідації негативних екологічних та технологічних ситуацій.

Четверте. Створення системи раннього виявлення надзвичайних екологічних та технологічних ситуацій. За реалізацією загальнодержавної програми буде здійснюватися парламентський контроль. Відповідно і фінансування робот з ліквідації негативних екологічних та технологічних ситуацій буде відбуватися…

ГОЛОВУЮЧИЙ. Завершуйте, будь ласка.

ШАГО Є.П. … з врахуванням першочерговості та складності ситуацій, а не за рішенням, яке постійно приймається після робочої поїздки якихось високопосадовців.

Пропоную підтримати проект Постанови Верховної Ради України про розроблення загальнодержавної програми ліквідації негативних екологічних та ..... справ на території України. Дякую за увагу.

ГОЛОВУЮЧИЙ. Чечетов Михайло Васильович.

10:54:34

ЧЕЧЕТОВ М.В.

Уважаемые коллеги! Президент страны Виктор Янукович и Партия регионов никогда не делила Украину на левый и правый берег. Это только Юлия Владимировна додумалась, вместо того, чтобы решать экологические и техногенные проблемы в Донбассе окружить Донбасс колючей проволокой. Вы вдумайтесь: вместо решения проблем в Донбассе десять миллионов окружить колючей проволокой. Это только Тимошенко могла додуматься.

Мы должны понимать, что Украина у нас одна, одна для всех нас и нам в ней вместе жить. Независимо от того, кто ходит в рубашке-вышыванке или галстуке, независимо от того, что один говорит на русском, а второй розмовляє на українській мові – мы одна большая украинская семья. И если горе коснулось какой-то домівки, если горе коснулось какого-то региона, то мы должны помочь независимо от того в Западной Украине, в Крыму или Донбассе. Вот это будет нормальная семья и так оно и будет, и люди тогда поймут нас и нас как власть.

Партия регионов проголосует за этот закон, но стыд и позор действующему правительству, которое в течение двух лет палец об палец не ударило, а занималось только политической болтовней и трепотней, чтобы решить сложнейшие проблемы экологически техногенные в регионе Донбасса. Ничего не делало, да! Только одна мысль – колючей проволокой Донбасс окружить. Я думаю, этому правительству остались считанные дни, если не считанные часы. Придет новая команда профессиональных менеджеров, которые вместе с Президентом Януковичем, новое правительство, большинство в парламенте по серьезному займется решением и проблем ликвидации негативных последствий экологических и техногенных ситуаций на территории Украины. И действительно нужно будет вместе с правительством разработать такую загальнодержавну програму ліквідації негативних екологічних та техногенних ситуацій на території України. Так оно и будет, и мы будем решать эти проблемы комплексно по всей стране. Но сегодня Партия регионов и Президент Янукович предлагает подставить плечо Калушу и дать возможность спасти ситуацию там. Спасибо.

ГОЛОВУЮЧИЙ. Зарубінський Олег Олександрович.

10:57:07

ЗАРУБІНСЬКИЙ О.О.

Олег Зарубінський, "Блок Литвина". Шановний Олександре Володимировичу, шановні колеги, декілька місяців тому з цієї трибуни після техногенної катастрофи аварії на Саяно-Шушинській ГЕС я виступав і казав про те, що в Україні не існує не тільки державної програми, а не існує державної політики попередження техногенних катастроф. Більше того, не існує інституту прогнозування можливих техногенних катастроф, в той час, коли навантаження техногенне на українській території є величезне. І я погоджуюсь з попередніми виступаючими, які називали ще, на жаль, вимушений сказати це, гарячі точки техногенної ситуації в Україні. Це є беззаперечно.

Другий момент, тому повертаючись до цього, я хочу сказати, що треба вчасно, завчасно, і в цьому і полягає державна мудрість, передбачати, попереджати техногенні катастрофи.

Другий момент. Ви знаєте, скупий, жадний платить двічі. Так, сума яка запропонована сьогодні 560, фактично, 561 мільйон гривень – це достатньо велика сума. Але я хотів би, щоб фахівці, я думаю, що тут Міністерство надзвичайних ситуацій має відповісти на це запитання, мають прорахувати скільки доведеться витратити, якщо ця ситуація погіршиться, якщо ця ситуація вибухне. Тобто це треба співставляти теж.

Третій момент, який ми маємо враховувати, що питання не тільки в Калуші і питання не тільки в селах навколо Калуша. Питання в тому, що одна з ключових артерій – і не тільки України, водних артерій, – Дністер може стати розмінною монетою цієї ситуації, грубо кажучи, розмінною монетою, фактично – він може бути тотально забрудненим.

В зв’язку з цим я думаю, що ми маємо прийняти відповідне рішення. Але я погоджуюсь з тим, що після цього як ми це рішення приймемо, всі ці 560 мільйонів мають бути розписані по копійці, бо ці гроші мають йти людям. А не для конвертацій бюрократів – людям! – 560 мільйонів чітко, під жорстким контролем відповідного парламентського комітету, під жорстким контролем всіх народних депутатів України.

І ще раз я хочу повернутися до того, з чого я почав. Якщо ми будемо тільки реагувати на ті позиції, на ті загрози – ми будемо стріляти гарматами по горобцях. Має бути державна політика, і тут мають всі об’єднатися в цьому, забезпечення нормальної екологічної, техногенної ситуації в Україні. Дякую за увагу.

ГОЛОВУЮЧИЙ. Симоненко Петро Миколайович, будь ласка.

11:00:14

СИМОНЕНКО П.М.

Уважаемые коллеги! Фракция Компартии проголосует поддержку предлагаемого решения. Но я считаю, что этот факт как и многие другие дают нам основания сегодня серьезно поговорить вообще о том, что происходит в Украине? Мы с вами говорим о необходимости выделения средств, но, откуда эти средства будут выделены – их нет. Потому что не работает промышленность. Снова будут изъяты средства под конкретные политические спекуляции только из расчета того, что будут обездолены категории социально незащищенных наших граждан.

Почему я об этом говорю? Потому что не приняты уже несколько лет меры, которые касаются Павлограда. И вы знаете, что в критическом состоянии сегодня находится именно хранение там тех же ж двигателей и, естественно, ракетного топлива. Кто об этом не знает? Знают все.

Господа националисты, возглавляя этот участок работы, заблокировали и не выделяют средств для того, чтобы уберечь Украину от катастрофы. И ведь зона поражения вокруг Павлограда 100 километров - это больше, нежели Чернобыль.

Кто сегодня, уважаемые коллеги, а вы здесь собственники предприятий, не знаете, что у нас металлургический комплекс практически на 70-80 процентов основные фонды изношены?

Кто не знает о том, что в машиностроении до 80 процентов? Агропромышленный комплекс 90 процентов - изношенные основные фонды.

У нас сегодня мы не увидим в селе тракторной бригады. Покажите мне, хоть один присутствующий здесь народный депутат, где есть тракторная бригада в селе?

Покажите мне действующую ферму в селе! У нас сегодня поголовье крупного рогатого скота ниже, нежели в 1934 году, после голода страшного 32-33 года!

Вот об этом сегодня надо говорить. И эта преступная политика, которую, вы господа-националисты, навязали с 90 года Украине. Вы навязали ее холуйскую политику, вот и расхлебываемся за это. Именно в вашем пъемонте демократии вы не беспокоились, как используется этот рудник. И почему там хвосты эти образовались! Вы нещадно эксплуатировали его, деньги выкачивали, а сегодня поете песни о том, что вы защитники. Вы разрушители государственности, вы убийцы своего народа!

Поэтому еще раз хочу подчеркнуть, фракция Компартии будет голосовать, но именно ваша политика привела к тому, что наводнения уже горем стали для нас. У нас снег только выпал, а вы все время говорите там, там, там у нас очередные прорехи. Миллионы денег истратили и выбросили, спрятав, причем обездоленных людей наказали, вы ведь им деньги не выдавали те, которые государство выделило.

Поэтому, уважаемые коллеги, я считаю, что пришло время серьезно пересмотреть в целом экономическую политику в государстве, и серьезно пересмотреть ее в контексте ответственности государства, в том числе и Верховной Рады за то, что происходит в стране. Благодарю за внимание.

Веде засідання Голова Верховної Ради України В.М.ЛИТВИН

ГОЛОВУЮЧИЙ. Шановні народні депутати, виступи від фракцій завершено, переходимо до виступів народних депутатів. Роман Ткач, фракція "Наша Україна-Народна Самооборона". Підготуватися Джоджику.

11:03:20

ТКАЧ Р.В.

Шановний Володимире Михайловичу! Шановні народні депутати!

Роман Ткач, депутатська група „За Україну!”. Знаєте, я все-таки хочу декілька моментів наголосити. По-перше, мова не йде про те, що Калуш треба врятувати у зв’язку з весняними паводками, та не про те йде мова. Я дуже коротко історію.

В 1968 році коли був збудований калійний завод на той час існувала така технологія, що під час переробки калійної руди відходи скидалися у хвостосховище і потім ті відходи використовувалися на двоє. Одна частина йшла з новою переробкою і виготовлялися калійні добрива, а частина цих відходів йшла у шахти, які затоплювалися і тим самим був відповідний баланс.

У зв’язку з тим, що на початку, в кінці 90-х років зупинилося калійне виробництво, виробництво калійних добрив, фактично всі відходи скидаються у хвостосховище і ви чули цю страшну цифру – 10 мільйонів кубів зібралося сьогодні у хвостосховищах.

Тому все-таки добре, що цю ініціативу проявив міський голова, добре, що видав указ Президент, але я би хотів ще сказати про наступне. Ось цей указ Президента і те, яке ми рішення сьогодні приймемо воно, в принципі, не вирішує до кінця цю проблему, ці гроші будуть направлені на ліквідацію наслідків. Але ситуація в тому, що калійний завод, який є у Калуші – єдине калійне виробництво в Україні. Сьогодні ми користуємося калійними добривами, які завозять з Росії і з Білорусії. І тому сьогодні на порядку денному стоїть питання номер 1 запустити виробництво калійних добрив.

Так сталося, що під час приватизації „Оріани” магневий завод і калійний завод не увійшов у майбутній „Лукор”.

На сьогоднішній день калійний завод знаходиться у складі „Оріани”, він знаходиться у складі „Оріани” на правах дочірнього підприємства. І попередні роки і зараз стоїть питання в тому, щоб це, на базі цього дочірнього підприємства створити державне підприємство і поставити його в перелік об’єктів приватизації.

На сьогоднішній день виробництвом калійних добрив цікавляться інвестори з Росії, з Китаю, з Німеччини, але все питання в тому, що сьогодні не можна вивести його з „Оріани”. І тому знаючи, що на базі цього указу Президента і відповідного рішення Верховної Ради в майбутньому буде розроблятися постанова Кабінету Міністрів щодо виконання цього указу, і тому протокольно я би хотів, щоб було записано два доручення.

Перше доручення. Доручити Кабінету Міністрів вирішити питання щодо санації „Оріани” або її ліквідувати, або фінансово оздоровити.

І друге питання. Створити на базі дочірнього підприємства калійний завод державне підприємство і надалі залучити інвесторів, щоб все-таки це виробництво запрацювало. Бо скільки би ми грошей не вкладали, якщо не буде працювати калійний завод, не буде виробництва калійних добрив ця проблем знову виникне через рік, через два, через три.

Тому я вас прошу всіх, насамкінець, припиніть політику, там, дійсно, живе близько 100 тисяч населення, які потребують допомогу держави.

ГОЛОВУЮЧИЙ. Ярослав Джоджик, фракція…

Руслан Князевич, будь ласка. Володимир Карпук наступний буде виступати.

11:06:38

КНЯЗЕВИЧ Р.П.

Шановні колеги, я хотів би відштовхнутися від того, що сказав Роман Володимирович, абсолютно мудрі речі.

За моєї пам’яттю депутатською це третє питання, яке... третій випадок, коли нам затверджувати треба аналогічного штибу укази Президента. Перший раз, коли, пам’ятаєте, щось схоже було під час пташиного грипу в Криму і другий випадок, коли в 2008 році на Західну Україну прийшла абсолютно жорстока і досить така не передбачувана повінь. Але якось так трапилося, що тоді ми обійшлися без політики. Тоді ми думали про людей, тоді у нас було абсолютно повне розуміння, консолідація складності ситуації і ми навіть всупереч тому, що перебували на канікулах змогли знайти в собі мужність приїхати сюди і консенсусно прийняти позитивне рішення.

Я не розумію, чого сьогодні ми говоримо про політику? Тут про політику взагалі не варто говорити, хоча би відштовхуватися від того, що політичний, скажімо так, нахил, який додає в тому числі виступ голови комітету, мені абсолютно не зрозумілий. Не може Комітет Верховної Ради штовхати Верховну Раду на неконституційний крок.

Комітет Верховної Ради може прийняти рішення підтримати в цілому указ Президента в строки передбаченні Конституцією, а може прийняти рішення не підтримувати в цілому строки передбаченні Конституцією. Але Верховна Рада і комітет, як підрозділ Верховної Ради не може давати можливість порушувати Конституцію і приймати в строки передбаченні у першому читанні і поза строками передбачені у другому читанні, що означає фактично за відомо робити цей указ неконституційним і закон неконституційним. Зважаючи на ці обставини, давайте говорити більш по суті, ніж про політику.

Йде мова про те, хто буде витрачати ці кошти? Тут треба, очевидно, правді дивитись в очі. Але в указі Президента, який, напевно, до кінця ніхто не дочитав, чітко розписано, хто відповідальний за видачу коштів і контроль за їхнім цільовим використанням – Кабінет Міністрів України.

Кабінет Міністрів України на виконання цього указу, про що йдеться в указі, зобов’язаний виписати відповідну програму і по пунктах точно у спосіб, передбачений внутрішніми постановами Кабінету Міністрів, Державне казначейство буде виділяти у тому випадку, якщо вони будуть тільки на цілі, передбачені цим указом, виділені.

Ми ж знаєм, що у нас є ситуація, коли навіть передбачено і казначейство не виділяє кошти. То невже ми думаєм, що, якщо буде передбачено, вони будуть виділяти кошти на непередбачувані речі. Ну, звичайно це абсурд, про який не хочеться говорити.

Але у мене є питання до міського голови, якщо можна. Ігор Степанович, чи вистачить 90 днів для того, щоб це питання зараз зреалізувати, щоб не трапилось так, що кошти всі у строк не вдасться використати і не вирішити проблему? Чи не вбачаєте ви за можливе одразу говорити про можливість продовження цього строку, якщо ні, то в якій спосіб Верховна Рада може долучитись до цього, щоби справді такі кошти у такий короткий строк були виділені і ефективно використані, щоб не трапилось так, що кошти використані, проблема невирішена, і через три місяці починається повінь, і ми знову повертаємся до вирішення цього питання? Бо мені здається, що найважливіший аспект.

І останнє. Ми говоримо багато про повінь, щоб ви розуміли, цього року на анти…

ГОЛОВУЮЧИЙ. Завершуйте, будь ласка.

КНЯЗЕВИЧ Р.П. …паводкові заходи в Івано-Франківській області вирішено скоротити використання коштів в 60 разів. Вже хтось прийняв рішення, що ця проблема раз і назавжди знята. Якщо у такий спосіб ми будемо і далі підходити до цих речей, то ми будемо кожен рік …

ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую. Володимир Карпук, фракція „Наша Україна – Народна Самооборона”. Наступний буде виступати В’ячеслав Кириленко.

11:10:14

КАРПУК В.Г.

Володимир Карпук, депутатська група „За Україну!”

Шановний Володимире Михайловичу, шановні народні депутати, без сумніву треба підтримати Указ Президента щодо ліквідації екологічної катастрофі, яка може бути у Калуші. І разом з тим я хочу заперечити тим людям, тим депутатам, які говорили, що немає фінансового обґрунтування цієї програми. Є чіткий розпис, і навіть з тих 560-ти чи 61 мільйона гривень, які виділяються на ліквідацію цієї катастрофи техногенної, яка є в місті Калуші, 344 мільйони, тобто левова частка, йде на добровільне відселення людей з цієї зони. А на ті речі, про які ми говорили: і збереження, і гідроізоляція, і попередження витоків, і тої катастрофи, яка може бути при паводку, - виділені конкретні гроші, котрих, можливо, буде і не вистачати.

Але ця проблем породжує іншу проблему: адже Україна давно є полігоном, де людство дивиться, до яких наслідків може привести непродумана економічна політика. Адже часто приватизація підприємств – і яскравим прикладом є саме Калуш – віддана була фірмам „Лукойл” і дочірнім фірмам „Оріана”, „Лукойлнафтохім”, - які впродовж десятків років використовували ці родовища і не виділяли коштів для того, щоб забезпечити екологічну безпечність. І та приватизація, яка відбувається, можна багато прикладів приводити, проаналізуємо, скільки там є державою чи Фондом державного майна поставлено проблем перед цими фірмами, холдингами і іншими, які часто належать неукраїнському капіталу, скільки коштів виділяється на екологічну і техногенну безпеку. Дійсно, кожне підприємство взяти – основні фонди, зношеність основних фондів – 70-80-90 відсотків. Так, кожне підприємство, якщо глибоко проаналізувати, являє собою техногенну небезпеку. Скільки в кожній області є отрутохімікатів, мінеральних добрив.

І тому, дійсно, підтримую ту думку, що треба зробити програму державну, комплексну національну програму, але не ліквідації екологічних і техногенних... а в першу чергу попередження і ліквідацію техногенних катастроф і екологічних, які є в Україні.

Тому прошу без політизації підтримати і затвердити указ Президента України. Дякую за увагу.

ГОЛОВУЮЧИЙ. В’ячеслав Кириленко, фракція „Наша Україна – Народна Самооборона”. Будь ласка.

11:13:10

ШКУТЯК З.В.

Шановний Володимире Михайловичу, шановні народні депутати. Зіновій Шкутяк, група „За Україну!”

Проблема уже на слуху і більшість знає. Я би хотів нагадати, що в цій проблемі можна виділити такі три основні проблеми. Перше – це хвостосховище, в якому знаходиться десять мільйонів метрів кубічних надзвичайно токсичних солей, розчинів, насичених розчинів солей і це хвостосховище, як уже тут говорилося, з 68-го року нарощувалося по висоті, по висоті. І сьогодні як, не маючи достатньо технічного обслуговування, воно уже декілька раз були, були такі спроби підтьокі, коли вона, воно може дати тріщину і ці всі солі – надзвичайно токсичні, мільйони тонн можуть іти у, кінці-кінців, Дністер. І тут абсолютно правильно говорилося, що це буде міжнародна, міжнародна європейська техногенна катастрофа в такому випадку. Тому що те, що пройшло років 25 назад сталося в Стебнику, це навіть не десять відсотків по кількості тих розчинів, які попали тоді в Дністер і вони принесли набагато років знищили екологічну систему Дністра.

Друге питання – це кар’єри, які залишені, відкриті кар’єри, які сьогодні залишені без обслуговування, вони наповнюються водою. Ця вода розчиняє ці солі і заповнює водоносні горизонти насиченими, водою насиченою солями і дальше це знищує питну воду в цілому регіоні. Тому це дуже небезпечно.

І наостанок, це порожнини, які залишилися від шахт, від шахт, які, до речі, з ХІХ століття калійні добрива добуваються в районі Калуша шахтним способом і залишилося багато шахт. А сьогодні ніхто їх не обслуговує і утворені порожнини і вже є декілька випадків, коли ці порожнини провалюються і вони поруч з житлом людей, де люди живуть і можуть бути дуже великі катастрофи. Тому треба сказати, що Рада національної безпеки України, розглянувши це питання, прийняла сьогодні єдино правильне рішення для того, щоб не сталася катастрофа. А наступним кроком, я думаю, що уже нового уряду буде питання все-таки відновлення роботи калійної промисловості в Україні. Тому що сільське господарство України не може обійтися без калію, так само як без фосфору, без азоту. І сьогодні абсолютно не розумно брати, імпортувати калій для нашого сільського господарства, коли є у нас свої родовища.

Я думаю, що нам треба підтримувати цей перший крок, який зроблений указом Президента, і думати про те, щоб робити програми…

ГОЛОВУЮЧИЙ. Народний депутат Камчатний передає право на виступ Олегу Ляшку. Будь ласка.

11:16:32

ЛЯШКО О.В.

Дякую. Шановний Володимире Михайловичу, шановні мешканці міста Калуша! Наша фракція „Блоку Юлії Тимошенко” обов’язково підтримає цей закон, адже ті проблеми, про які доповідав з цієї трибуни мер міста, ми про них знаємо. І уряд упродовж минулого часу, як про це повідомив мер міста, виділяв гроші на дослідницькі роботи по розв’язанню тих проблем, які є в місті. Це моя відповідь на питання оратора, який завжди тут виходе і, коли на нього дивишся, як він виступає, завжди є побоювання, щоб його серцевий напад не взяв чи ще що-небудь: так він бідний вболіває за інтереси країни і громадян, звинувачуючи уряд Тимошенко в бездіяльності. То я хотів би нехай би замість критики уряду Тимошенко розказав би, що робив уряд Януковича на розв’язання проблем міста Калуша.

І як правильно сказав лідер фракції комуністів Симоненко, і у нас таких калушів техногенних і екологічно небезпечних десятки по всій країні. От що робив уряд Януковича для розв’язання цих проблем? І в Павлограді, де ядерні відходи, і на Чернігівщині, де склади боєзапасів на тисячі років вперед, і на Харківщині тощо.

Тому давайте не політикою займатися на горі людей, а вирішувати ті нагальні проблеми, які є і в Калуші, і в інших техногенно-небезпечних зонах, тому ми будемо голосувати за цей законопроект, і вважаємо, що взагалі Верховна Рада має підійти до цього питання комплексно, щоб не видьоргувати одну проблему Калуша, а взяти системно подивитися на всі ті техногенні проблеми, які є в країні і прийняти окремий закон, де врегулювати всі ці питання щодо техногенних проблем країни.

І ще раз наголошую, і звертаюся, що давайте не будемо робити політику там, де її не треба робити. Народ втомився від політики, народу набридла та брехня, яка щодня лунає тут в залі Верховної Ради і за ним. Давайте менше брехати, давайте менше займатися політикою, це щодо брехні, я звертаюся до представників, які всі вибори, півроку блокували роботу Верховної Ради розказуючи, як дбають про підвищення рівня життя людей. І буквально через два дня після виборів відмовилися голосувати за закон, який встановлює допомогу малозабезпеченим сім’ям на рівні прожиткового мінімуму. Оце вовки скидають овечі шкури.

Оце нехай громадяни країни роблять висновки, і більше не купуються на ці лицемірні, цинічні обіцянки, які, на превеликий жаль, більшість наших політиків забуває на другий день, буквально, після виборів. Горе – нам люди, як писав класик Шевченко. Дякую.

ГОЛОВУЮЧИЙ. Шановні народні депутати! Обговорення питання завершено, Ігор Степанович, будь ласка, заключне слово.

НАСАЛИК І.С. Я хочу подякувати всім без виключення депутатам за те, що вони могли сьогодні озвучити цю проблему і висловитися відносно неї.

Кілька слів, справа в тому, що вся проектна документація є, Анатолій Іванович, я хотів, вчора був цілий день в екологічному комітеті, я просто, вас не було, я не міг її передати.

Що стосується меж, межі визначені в межах міста, а межі міста затверджені Верховною Радою України. Тобто вони також визначені.

Накінець, просто хотів сказати, проблема Калуша екологічна це не проблема Калуша, це проблема кожного п’ятого українця після того, що може там статися.

Я ще раз вам хочу подякувати від громади, хочу подякувати від себе особисто і подякувати від українського народу. Дякую.

ГОЛОВУЮЧИЙ. Шановні народні депутати, розгляд питання завершено, я прошу підготуватися до голосування.

Вноситься на голосування пропозиція про прийняття проекту Закону України як закону про затвердження Указу Президента України „Про оголошення територій міста Калуш та сіл Кропивник і Сівка-Калуська Калуського району Івано-Франківської області зоною надзвичайно екологічної ситуації” (реєстраційний номер 6060). Прошу голосувати.

http://www.rada.gov.ua/zakon/new/STENOGR/12021006_06.htm

Немає коментарів: